Når man har gjennomført en medisinsk simulering er det tid for debrief. Det er ikke uvanlig at scenariet i en simulering tar 10-15 minutter, mens en debrief kan ta opptil 20 minutter. Det bør hele tiden legges vekt på hva som gikk bra, men også på hvorfor det gikk bra, slik at deltakerne kan forstå og ha større mulighet til å gjenta dette i en reel hendelse. Det er kjent fra pedagogikken at det du gjør bra har du lett for å gjenta.
Dersom det er gjort feil og tabber under treningen bør gruppen gjøres oppmerksom på dette. Som regel har gruppen selv registrert hva som gikk feil, og da er det fint om gruppen selv kommer til løsninger som gjør at dette kunne vært unngått. Fasilitatoren må her kvalitetssikre at feilen blir forsvarlig rettet opp i løpet av debriefen.
Forskning viser at vi alle før eller siden gjør feil. Det er mye bedre at feilene skjer under en simuleringstrening der vi ikke skader pasienter, og samtidig kan lære noe godt av det. Hvordan forebygge for å unngå feil, og hva vi gjør når feil oppstår.
I en debrief er det ett par punkter for deg som fasilitator som er viktig å tenke på:
- Øyekontakt når deltakeren snakker – Dette gir trygghet til deltakeren og viser at du er interessert.
- Lytt aktivt – ikke bli sittende å tenke over neste punkt i debriefen. Når du får med deg det som blir sagt kan du bruke dette videre i debriefen
- Bruk av pauser – ikke vær redd for at det blir stille i gruppen. Som oftest tar en av deltakerne opp tråden.
- Speiling – speil deltakerne i gruppen. Om en av deltakerne kritiserer sin egen innsats – speil det tilbake: «Om jeg hadde gjort det hadde du kritisert det, eller var det menneskelig?» Eller spør en annen deltaker i gruppen: «X sier hun var en dårlig leder – synes du Y at hun hadde dårlig ledelse?»
- Vær nysgjerrig og interessert! Ikke vær redd for å spørre: «Hvorfor tenker du det, hva tror du gjorde at det dere kom frem til det?»
- Hjelp deltakerne til å spille hverandre gode – samme som i speilingen. Bruk eksempler som «Hva tenkte du da hen forslo at dere skulle bruke denne prosedyren eller gjøre dette tiltaket?».
- Unngå å komme med løsninger og svar! Det er viktig at du som fasilitator avslører fasiten raskt «Ja dette var ett hjerteinfarkt med lungeøden – læringsmålene var…» Ellers i debriefen er det viktig at deltakerne kommer frem til metodene, kommunikasjonen, arbeidsfordelingen, tiltak osv.

For å få frem læringspunktene og deltakernes egne vurderinger av treningen kan det være hensiktsmessig å systematisk bruke åpne spørsmål. Da gir vi deltakerne anledning til å gi lengere og mer innholdsrike svar, og vi får tak i deltakerens egne ord. Lukkede spørsmål besvares ofte med enkeltord, og er lite egnet til å få frem deltakerens erfaring av treningen under debriefen.